Jak sobie radzić ze zmęczeniem nie tylko jesiennym

by Beata on 21 listopada 2010

objawy chronicznego zmęczenia

Wszyscy narzekamy na zmęczenie, które zniechęca nas to do pracy, jakiejkolwiek aktywności, wywołuje frustrację i psuje nastrój. Nasza energia zamiast na aktywność jest zużywana na walkę z wszechogarniającą nas sennością. Co zrobić by życie nie przebiegło obok nas i co tak naprawdę dzieje się z nami?

Lista przyczyn może być długa, znajdują się na niej zarówno choroby jak i konkretne braki w diecie czy nieodpowiedni tryb życia.. Jeśli jednak okaże się, że przyczyną przedłużającego się stanu zmęczenia nie jest choroba warto poznać kilka sposobów na walkę ze zmęczeniem.

Szybka pomoc

  • Jeśli akurat nie mamy czasu na kąpiel wystarczy wmasować parę kropel olejku lawendowego w skronie i odpocząć przynajmniej parę minut
  • Aby szybko pokonać zmęczenie i dokończyć rozpoczętą ważną pracę, wdychaj olejek z mięty pieprzowej. Wystarczy zmoczyć olejkiem chusteczkę i przyłożyć ją do nosa.
  • Bardziej skuteczna jest relaksacyjna kąpiel z dodatkiem kilku kropel mięty pieprzowej i rozmarynu
  • Jedną z przyczyn zmęczenia może być narastający stres. Najskuteczniejszą i najprzyjemniejszą z metod uspokojenia nerwów jest kojąca, gorąca kąpiel. Wystarczy dodać do wody nieco olejku lawendowego lub suszonych kwiatów lawendy, włączyć ulubioną muzykę, zapalić parę świec i zapomnieć na chwilę o problemach Pozwólmy sobie na chwilę tylko dla siebie. Lawenda od zarania wieków była stosowana jako środek na uspokojenie i ukojenie nerwów, ale by dać jej szansę na zadziałanie musimy znaleźć dla siebie chwilę na spokojną i niczym niezakłóconą relaksację.
  • Jednym ze sposobów walki ze zmęczeniem jest metoda indyjskich joginów. W tym celu należy ułożyć się na plecach, tak by stopy znalazły się wyżej od głowy. Można podłożyć pod stopy wałek lub kilka poduszek. Wymusza się w ten sposób, zwiększony przypływ krwi do mózgu.

Dieta

  • Jedz potrawy bogate w błonnik. Sprawiają one, że stężenie cukru we krwi wolniej spada
  • Jedz mniej pokarmów zawierających biały cukier i białą mąkę. Stężenie cukru we krwi szybko po nich rośnie i równie szybko spada.
  • Zdrowiej zjeść kilka mniejszych posiłków, zawierających nie więcej niż 300kal niż 2-3 duże.
  • Zadbaj o uzupełnienie potasu w organizmie. Potas jest ważnym przewodnikiem impulsów w układzie mięśniowym i nerwowym

Płyny

  • Pij dużo, co najmniej 1,5 l, najlepiej czystej niegazowanej wody mineralnej lub niesłodzonej herbaty ziołowej.
  • Ogranicz picie napojów zawierających kofeinę i cukier.
  • Pamiętaj alkohol obniża wrażliwość centralnego układu nerwowego i stężenie cukru we krwi. Staraj się pić go jak najmniej.

Braki snu, nieodpowiednie odżywianie się, alergie, infekcje, anemia, nadużywanie używek, niedoczynność tarczycy, choroby serca, cukrzyca lub przebyta właśnie choroba to tylko kilka z przyczyn, jakie mogą wywoływać zmęczenie. Nie zaszkodzi oczywiście odwiedzić lekarza, większość z nich twierdzi, że gro skarg pacjentów, dotyczy właśnie stanu permanentnego zmęczenia.

Jeden z serii artykułów zrealizowanych na zlecenie wydawnictwa Login Media i opublikowanych w latach 2010-2912 na portalu e-lazienki.pl