Kilka rad dla początkującego przedsiębiorcy, czyli jak napisać skuteczny biznesplan.

by Beata on 22 listopada 2010

Uważa się, że 90% firm, które startują bez biznesplanu nie przetrwa nawet roku.

Czym w takim razie jest biznesplan? Dlaczego warto go napisać i dla kogo tak na prawdę go piszemy?

Na te podstawowe pytania powinien umieć sobie odpowiedzieć młody przedsiębiorca. Problem w ty, że pytania te warto sobie zadać zanim założymy firmę.

Adam Smith guru liberalnej ekonomii zwykł mawiać, że żaden przedsiębiorca produkujący określone dobra, nie robi tego z pobudek altruistycznych, lecz z czystej chęci zysku.

Warto, więc zastanowić się przed założeniem firmy nad pewnymi aspektami jej funkcjonowania.

Czym jest biznesplan i dla kogo go piszemy?

Jego nazwa pochodzi jak łatwo się domyślić od anglojęzycznego jej odpowiednika.

Często mylnie uważa się, że biznesplan pisany jest dla banku lub innej instytucji finansowej, po to by otrzymać dofinansowanie lub inne wsparcie. Prawdą jest, że gdy ubiegamy się o pomoc finansową w jakiejkolwiek instytucji, biznesplan jest dokumentem niezbędnym.

Jednak ważniejsze jest, byśmy dla samych siebie i dla własnego bezpieczeństwa potrafili każde, nawet najmniejsze nasze przedsięwzięcie zaplanować i przemyśleć. Biznesplan, jest, bowiem naszym planem strategicznym, co jest szczególnie ważne dla początkującego przedsiębiorcy. Pozwala nam zaplanować cele, jakie chcemy osiągnąć w założonym okresie oraz sposoby dążenia do tego celu. Powinien również zawierać informację o zagrożeniach, jakie możemy napotkać.

.

Nie powierzajmy napisania naszego biznesplanu osobom trzecim, bo to my powinniśmy najlepiej znać towar lub usługę, jaką chcemy wprowadzić na rynek, jego zasięg, konkurencję, jaka nam zagraża, jej mocne i słabe strony oraz koszty, jakie poniesiemy oraz zyski, jakie planujemy.

 

Co powinien zawierać biznesplan?

  1. Pomyśl, w czym produkt czy usługa, którą chcesz sprzedawać jest lepsza od tych, które oferuje konkurencja. Czym się wyróżniasz na rynku? Opisując produkt lub usługę, którą chcesz wprowadzić na rynek skup się nie na przedmiocie a na korzyściach, jakie będzie miał potencjalny klient z użytkowania produktu, który chcesz sprzedawać Np. nie pisz, że chcesz sprzedawać domy czy budować domy. Pisz, że sprzedajesz energooszczędne domy, budujesz energooszczędne domy, dzięki czemu klient wie, że ich utrzymanie jest tańsze od utrzymania tradycyjnego domu. Podkreślaj konkurencyjność Twojego produktu lub usługi.
  2. Przemyśl, na czym chcesz zarabiać. W tej części konieczna jest znajomość kosztów, jakie poniesiesz. Koszty stałe, na które składają się koszty lokalu i jego utrzymania, pensje pracowników, opłaty ZUS, US i inne opłaty Np. koncesje oraz szacunkowe, bo zmienne koszty produkcji, koszty mediów itp. Policz planowane zyski. Pomyśl, kto i za co będzie tobie płacił. Przemyśl ile realnie możesz wykonać danych produktów czy usług w danym miesiącu i weź pod uwagę zbyt na nie. Należy to jasno opisać i przeliczyć. Uchroni cię to przed wieloma zasadzkami i niejednym rozczarowaniem.
  3. Musisz znać rynek, na którym chcesz działać, jego zasięg,wielkość i potrzeby. Musisz też dobrze poznać konkurencję, z którą przyjdzie ci się zmagać. Opisz w biznesplanie rynek produktów lub usług, które chcesz wprowadzić. Zastanów się czy jest to rynek lokalny regionalny czy może krajowy. Pomyśl, jak wygląda Twoja konkurencja oraz opisz jej mocne i słabe strony. W czym jesteś lepszy a w czym gorszy, co i jak możesz zrobić by swoją pozycję wobec konkurentów poprawić.
  4. Bardzo ważnym elementami są strategia marketingowa i strategia sprzedaży. Przemyśl i opisz jak wejdziesz na rynek, jak i jakimi kanałami będziesz dystrybuował swój towar czy usługę. Nie zapomnij o właściwym reklamowaniu swojego towaru czy usługi. Ważna jest też organizacja i podział obowiązków w twojej firmie Jasno rozdzielone obowiązki i zadania, gwarantują sprawne działanie firmy.
  5. Ważni są też, właściwi ludzie na właściwych miejscach oraz odpowiednie ich proporcje w firmie. By budować domy musisz mieć odpowiednią ilość do zamierzonej produkcji, dobrych rzemieślników, murarzy, hydraulików, tynkarzy, ale również inżynierów gwarantujących jakość wykonanej pracy i architektów, którzy zapewnią właściwą estetykę i funkcjonalność budowanym przez was domom.
  6. Jeśli wnioskujesz o wsparcie finansowe lub chcesz sprawdzić czy kwota, którą planujesz zainwestować jest wystarczająca, musisz w tej części opisać, na co dokładnie wydasz kwotę kapitału początkowego. Weź pod uwagę planowane dochody i wydatki z uwzględnieniem progu opłacalności. Powinno się uwzględniać w planach prognozy optymistyczne i pesymistyczne oraz zaplanować z góry sposoby radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach. Napisz jak wyobrażasz sobie rozwój Twojej firmy spróbuj określić jak będzie wyglądała za dwa, cztery, sześć lat.
  7. Pamiętaj, że biznesplan musi jasno precyzować Twoje cele, sposoby, którymi chcesz je osiągnąć i strategię marketingową i strategię sprzedaży, jaką obierzesz, by Twoja firma rozwinęła się w planowanym przez ciebie kierunku. Plan musi być jasny i  zrozumiały dla każdego. Naprawdę warto wyliczyć czy to, co planujesz ma sens. Jeśli nie ma, lepiej przekonać się o tym na papierze niż w życiu.

Na koniec warto spytać ludzi z własnego otoczenia, rodzinę, znajomych czy kupiliby za cenę, jaką proponujesz towar lub usługę, jaką chcesz sprzedawać. Czy oni również dostrzegają wyjątkowość Twojej usługi? Resztę i tak skoryguje życie. Żaden biznesplan nie zagwarantuje oczywiście sukcesu twojemu przedsięwzięciu, ale pomyśl, czy warto ryzykować bez jakiegokolwiek planu?

biznesplan, skuteczny biznesplan, jak napisać skuteczny biznesplan, dla początkującego przedsiębiorcy, strategia marketingowa, strategia sprzedaży, plan strategiczny, konkurencja, koszty, zyski

Seria artykułów dla portalu Mobilne Kobiety