Współpraca z firmą szkoleniową- porady praktyczne

by Beata on 12 stycznia 2011

Jeśli planujemy przeprowadzenie szkolenia a z różnych względów nie chcemy go organizować sami, możemy tę pracę zlecić firmie zewnętrznej. Organizacja szkolenia przez profesjonalną firmę szkoleniową ma wiele zalet, ale jak wszystko w życiu, ma też swoje wady.

Zaletą jest doświadczenie w organizacji tego typu projektów, które posiada profesjonalna firma szkoleniowa oraz fakt, że zdejmie nam ona całkowicie z głowy, niewątpliwy problem praktycznej organizacji całego przedsięwzięcia. Możemy też założyć, że pieniądze zainwestowane w szkolenie, zostaną wydane bardziej efektywnie.

Podstawowy problem, jaki możemy mieć z firmą szkoleniową wynika w zasadzie ze źle zdefiniowanych oczekiwań wobec szkolenia, jakie przekażemy organizatorowi lub z błędu, jaki oczywiście możemy popełnić, wybierając niewłaściwą agencję szkoleniową.

Jak wybrać dobrą firmę szkoleniową?

  1. Najpierw ustalmy, z jakiej dziedziny chcemy przeprowadzić szkolenie
  2. Następnie zapoznajmy się ofertą szkoleń z tej dziedziny na rynku, porównajmy ceny i zawartość merytoryczną szkoleń.
  3. Następnie sprawdźmy kompetencje zawodowe pracowników agencji szkoleniowej. Zwróćmy przede wszystkim uwagę na to, czy agencja zatrudnia trenerów z dziedziny, z której chcemy szkolić naszych pracowników.
  4. Sprawdźmy rekomendacje agencji szkoleniowej, zwracając szczególną uwagę na fakt czy przeprowadzała już szkolenia z interesujących nas zagadnień, czy poprzednie firmy były zadowolone ze szkoleń i w jaki sposób badane były efekty długofalowe szkolenia.
  5. Warto też sprawdzić, jakimi certyfikatami może poszczycić się agencja, której chcemy powierzyć organizację szkolenia. Uzyskanie certyfikatu, zakłada odbycie odpowiedniej ilość godzin szkoleń, doświadczeń i superwizji. Jeśli posiada ona w ten sposób zdobyte rekomendację, oznacza to, że kompetencje trenerów, zatrudnianych przez nią, zostały zweryfikowane. Ważne miejsca weryfikacji to: Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych, Polskie Towarzystwo Psychologiczne Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego, Polska Izba Firm Szkoleniowych, Grupa TROP lub Marik
  6. Ustalmy czy agencja szkoleniowa gwarantuje nam pełną organizację szkolenia. tj.
  • Czy zapewnia nam wynajęcie miejsca na szkolenie z odpowiednią ilością sal dla naszych pracowników, z założeniem podziału na wykłady i ćwiczenia,
  • Czy zajmie się wynajęciem sprzętu potrzebnego podczas szkolenia (projektory, nagłośnienie, tablice itp.)
  • Czy zabezpiecza nocleg i wyżywienie dla uczestników szkolenia,
  • Czy uczestnicy szkolenia otrzymają skrypty zawierające materiał szkoleniowy,
  • Czy agencja szkoleniowa odpowiadać będzie za organizację i koordynację zajęć dydaktycznych,
  • Czy gwarantuje nam zorganizowanie czasu wolnego i atrakcje dla uczestników.

W praktyce, profesjonalna agencja szkoleniowa powinna nam podpowiedzieć pewne rozwiązania i poradzić, o co powinniśmy zadbać. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek i wszystkie aspekty organizacji szkolenia omówić i sprawdzić z agencją, przed rozpoczęciem szkolenia.

Agencja szkoleniowa, firma szkoleniowa, szkolenie, organizacja szkolenia, profesjonalna firma szkoleniowa,

Artykuł napisany dla Instytutu Analiz im. Karola Gaussa