Oswoić stres- techniki radzenia sobie ze stresem

by Beata on 7 listopada 2012

Stres -mimo, że generalnie kojarzy nam się z dość nieprzyjemną sytuacją, nie koniecznie i nie zawsze musi być czymś złym. Reakcją na stres jest mobilizacja całego organizmu, którą można porównać do „pospolitego ruszenia” Wszystkie zmysły są wyostrzone a umysł i ciało skoncentrowane. Stres towarzyszy nam przez całe życie. Całkowite wyeliminowanie tej reakcji, nie tylko nie jest możliwe, ale wręcz byłoby dla nas szkodliwe. Problemem nie jest sam stres, ale długotrwałe z nim obcowanie. Najprościej mówiąc nasz organizm i psychika, nie są w stanie długo pozostawać w napięciu i ciągłej mobilizacji.

Czym jest stres?

Stres można najprościej zdefiniować jako stan wzmożonego napięcia nerwowego, który jest reakcją organizmu na stresory czyli różne bodźce. Stresory te mogą wywołać u jednych osób mobilizację sił organizmu a u innych zaś doprowadzić do zaburzeń w jego funkcjonowaniu. Dlaczego tak się dzieje? Każdy z nas ma inne doświadczenia i różną odporność na stres.

Oswoić stres
Sytuacje stresowe powtarzają się w naszym życiu, są to sprawdziany czy egzaminy w szkole, rozmowy kwalifikacyjne, konfrontacje z szefem czy prezentacje przed klientami. Jeśli przyjrzymy się problemowi i nabierzemy do niego dystansu, okaże się on mniej groźny niż wydawał się być wcześniej. Sytuacje stresowe tego typu są przewidywalne, możemy się do nich przygotować a tym samym zmniejszyć stres-oswoić go. Najważniejsze jednak by nie unikać problemu. Jeśli nauczymy się na sprawdzian czy przygotujemy sobie odpowiedzi na prawdopodobne ataki szefa, nie mamy się czego bać. Sytuacja może jest nieprzyjemna, ale pozostaje pod naszą kontrolą.

stresujace sytuacje w pracy fot. pixaby.pl

Umieć się zrelaksować
Stres jest wynikiem narastającego napięcia. I im bardziej o tym napięciu myślimy, tym bardziej jesteśmy zdenerwowani i spięci. To taka samonapędzająca się przepowiednia. Boję się, ze się zdenerwuję i już czuję się zdenerwowany. Tak! Bardzo często sami napędzamy tę spiralę zdenerwowania i wpędzamy się w stres. Warto i koniecznie trzeba, nauczyć się relaksować w takiej chwili! Jednym pomaga liczenie do dziesięciu lub myślenie o czymś przyjemnym –osobie czy miejscu, jeszcze innym pomaga głębokie oddychanie, słuchanie muzyki czy modlitwa. Każdy z nas musi sam znaleźć właściwą dla siebie technikę relaksacji i sposoby rozładowywanie napięcia, które wywołuje stres. Dobrym pomysłem są aromatyczne kąpiele relaksujące czy lampka dobrego wina.

Myśleć pozytywnie
Określenie –myślenie pozytywne brzmi trochę szarlatańsko, bo jeśli złamaliśmy nogę i tkwimy w dziurze, optymizm na wiele nam się nie zda. W tym momencie jednak nie chodzi o jakąś magiczną zamianę miejsc, ale o nie pogarszanie sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy przez pesymizm. Jeśli idąc na egzamin myślimy i tak mi się nie uda, jeśli ciągle myślimy, że nikt nas nie lubi, to takie nastawienie na pewno udziela się nam i w dodatku całemu otoczeniu.

Nie unikać towarzystwa
Stres jest domeną ludzi samotnych. Zamykając się w czterech ścianach nie pozwalamy swoim myślom na chwilę wytchnienia. Naszym jedynym towarzystwem jest stres. Jeśli mamy z kim go dzielić, jest już o połowę mniejszy! Przyjaciele czy partner to najlepsza grupa terapeutyczna. Rozmawiajmy, przytulajmy się i nie wstydźmy się łez. Człowiek jest zwierzęciem stadnym i w towarzystwie najszybciej zapomina o problemach, rozładowuje napięcia i znajduje rozwiązanie swoich problemów. Doświadczenia innych, mogą wzbogacać nasze sposoby radzenia sobie ze stresem. Myślenie o innych pomaga nam nabrać dystansu do sytuacji, która jeszcze przed chwilą wydawała się nie do rozwiązania.

Jeden z serii artykułów napisanych na przestrzeni od marca 2012 do  2913 r.dla wydawnictwa SekretZdrowia. Artykuły publikowane są na stronie wydawnictwa oraz ukazują się drukiem w biuletynie informacyjnym dla pacjentów. Biuletyn dostępny jest w wielu Aptekach oraz na stronie SekretZdrowia.pl